Webwinkelier: dit is je marketing-checklist voor 2014

maak je webshop persoonlijkEen nieuw jaar vraagt om een nieuwe marketingstrategie. Hoe blijf jij als webwinkelier de concurrentie bij of voor? Waar leg jij dit jaar de nadruk op? Met de onderstaande checklist zorg je ervoor dat je de komende maanden het meeste uit je marketingcampagnes haalt. Gezond verstand, testen en vertrouwen kweken staan dit jaar centraal in mijn tips voor webwinkeliers.

Bouw aan je eigen kennis

Ik kom veel internetondernemers tegen die toch niet voldoende kennis hebben van Internet en online marketing. Hierdoor laten ze zich nog al eens wat wijsmaken bij het inhuren van “specialisten” als bouwers en online marketeers. Het uitbesteden van werkzaamheden aan specialisten heeft veel voordelen en is vaak ook noodzakelijk om verder te kunnen groeien. Maar weet niet in de basis waar ze het over hebben dan bestaat de kans dat je je toch iets laat aansmeren. Zo heb ik vele ondernemers gezien die toch veel geld hebben weggegooid. De ontwikkelingen volgen zich rap op, bouw dus ook aan je eigen kennis dit jaar.

Responsive design

Steeds meer mensen grijpen naar hun smartphone of tablet om een website te bezoeken. Met een Responsive design zorg je er voor dat de webshop ook goed te navigeren en te gebruiken is op een smartphone of tablet. Bij mijn klanten zie ik al steeds meer conversies plaatsvinden via mobiel verkeer, tot nu toe meestal van af tablet en Ipad. Naast dat je converterende bezoekers misloopt zonder website die te gebruiken is op alle soorten apparaten mis je ook de bezoeker die zich via een smartphone zich aan het oriënteren is. Het is dus zeker slim om dit jaar te investeren in een responsive webwinkel.

Contentmarketing

Een doorlopende stroom van bezoekers trek je aan door goede content te bieden. Niet alleen op je eigen site, maar ook bijvoorbeeld in de vorm van interviews door anderen of gastartikelen op externe sites. Het is belangrijk om je gezicht te laten zien en tegelijkertijd je expertise te tonen. Dat kan met enthousiaste productteksten, maar ook met video’s.

Over video’s gesproken: Product video’s kunnen je conversie in je webwinkel een flinke boost geven. Zo’n video-presentatie kun jij zelf geven of door één van je medewerkers laten doen. Fonq.nl en Coolbleu doen dat heel goed, veel producten worden door een expert geshowd. De webwinkel brengt producten op die manier tot leven, laat zich aan de klant zien en is eveneens vindbaar via YouTube.

Maak het persoonlijk

Mensen kopen het liefst van mensen en niet van bedrijven. Ze willen zien wie er achter die mooie website zit. Een bedrijfspresentatie, korte video’s van de medewerkers en fotootjes helpen om vertrouwen op te bouwen bij je bezoeker. Zorg dat je telefonisch bereikbaar bent, wees niet bang om je adres te vermelden en installeer een live-chat om mensen bij het verkoopproces te begeleiden. Ook hier is Coolblue een prachtig voorbeeld hoe ze foto’s en video’s van personeel gebruiken. Ze profileren personeel als productspecialist en maken het hele shopping proces persoonlijk. Je zult merken dat je conversie daardoor aanmerkelijk stijgt.

Focus je op e-mailmarketing

E-mail is nog steeds één van de krachtigste kanalen. Met één druk op de verzendknop bereik je duizenden eerdere klanten of leads en vergroot je je omzet. Bouw daarom constant aan je mailinglijst en segmenteer je abonnees om nieuwsbrieven op maat naar verschillende doelgroepen te sturen. Lever waardevolle informatie en tips, aangevuld met onweerstaanbare aanbiedingen.

3 antwoorden
  1. Diederick Vos
    Diederick Vos zegt:

    Hoi Auke,

    Leuk artikel! Personalizatie, content marketing, responsive design en natuurlijk e-mail marketing zijn zaken waar wij bij Copernica warm van worden!

    Groet,

    Diederick

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *