Linkbuilding tool, Google Alerts

google-alertGoogle Alerts is een prachtige tool die ik voor een aantal doeleinden gebruik. In dit artikel wil ik deze tool gaan bespreken als linkbuilding tool. Wat we gaan doen is het monitoren van linkbuilding opportunity’s en het vinden van mogelijke linkpartners.

Je hebt al eens in een eerder artikel van mij gezocht naar linkbuilding opportunity’s door Google Analytics te gebruiken. Hiermee vond je met name de websites en webmasters die al naar je linken waarna je met deze webmasters, die blijkbaar je content interessant vinden, je netwerk kunt uitbreiden.

Met Google Alerts kun je zoeken naar websites en artikelen waar je nog geen verbinding mee hebt maar die relevant zijn aan de zoektermen waar je je op richt. Je wilt hierbij dat er nieuwe artikelen of nieuwsberichten naar boven komen die relevant zijn aan jouw product, dienst. Eenmaal interessante en relevante websites, artikelen of nieuwsberichten gevonden kun je reageren op het artikel of bouwen aan je relatie met de webmaster. Voor de wat directere aanpak kan je natuurlijk ook direct contact opnemen met de auteur.

Google alerts instellen voor linkbuilding opportunity’s

Google Alerts houd je op de hoogte van de nieuwste organische zoekresultaten gerelateerd aan de door jou ingevoerde zoekopdracht.  De tool houd de nieuwe organische resultaten voor jou in de gaten. Je krijgt dan een email toegestuurd elke keer dat er een nieuwe website, artikel, etc in de top 50 binnen komt voor jouw zoekopdracht.

Linkbuilding too, Google Alerts

Linkbuilding met Google Alerts

Zoektermen.
Hier vul je de zoekterm in die je wilt monitoren. Je kunt ook OR, quotes,  link:, site: en – voor negatieve zoektermen gebruiken om je zoekopdracht te verfijnen en de resultaten relevanter te maken. Bijvoorbeeld: “aankoop makelaar” –Duitsland –België –Frankrijk. Hiermee zoek je naar aankoop makelaar maar niet naar een aankoop makelaar gericht op Duitsland, Berlgië en Frankrijk.

Klik op de link “voorbeeldresultaten” onder het zoektermen veld om direct te kunnen zien wat het resultaat is van je zoekopdracht zodat je die direct kunt verfijnen.

Type.
Onder type kun je instellen of je de zoekresultaten wilt monitoren uit Nieuws, blog, Realtime, video of discussie. Ik zou die gewoon op alles zetten. Je wilt je op dit moment niet beperken tot één media. Toch is het handig als je later wat meer idee krijgt van de mogelijkheden je jezelf een bepaalde tijd wilt richten op bijvoorbeeld weblog artikelen. Je kunt dan de zoekresultaten meer focussen op een bepaalde media.

Hoe vaak.
Bij hoe vaak kan je er voor kiezen elke dag resultaten opgestuurd te  krijgen of wekelijks.  Aan jou de keuze. Bij de resultaten voor elke dag krijg je de nieuwe organische resultaten van die dag en bij wekelijks krijg je de resultaten van die week.

Volume.
Hier kan je kiezen voor “alleen de beste resultaten” of voor “Alle resultaten” Met de eerste keuze probeert Google, zo te filteren dat je de meest relevante resultaten krijgt aan de hand van je zoekopdracht.

Verzenden naar.
Heb je een Google Account, en daar ga ik van uit, dan staat hier je email adres waarmee je bent ingeschreven. Je kunt als tweede keuze er ook voor kiezen om de resultaten in feed te beheren. Het mooie hiervan is dat zodra er een nieuwe item wordt gevonden door Google, je de resultaten direct in je feed te zien krijgt. Heb je veel alerts lopen dan voorkomt de keuze voor alerts via RSS dat je niet een grote hoeveelheid e-mails binnen krijgt.

Linkbuilding is aan relaties bouwen

Je hebt alles ingesteld, Je zoekt via Google Alerts nu naar de belangrijkste zoektermen waar je je op richt en krijgt nu dus via email of RSS de nieuwste zoekresultaten aan de hand van je zoekopdracht. Linkbuilding is met name bouwen aan relaties en met de resultaten uit je Google Alerts weet je wat er gebeurd in je markt en waar mogelijkheden zijn om aan die relaties te werken.

Succes met het bouwen aan jouw netwerk, en laat me weten hoe jij Google Alerts inzet.

Linkbuilding opportunity’s vinden met Google Analytics

Google Analytics is een onmisbaar stukje software die ook nog eens gratis wordt verstrekt! Veel website eigenaren komen eigenlijk niet verder dan, hoeveel bezoekers heb ik vorige week gehad? En met een beetje geluk kijken ze nog net naar het weigeringspercentage van hun website.

Maar er is veel meer mogelijk. En niet alleen om te zien wat de prestaties van je website zijn maar je kunt ook opportunity’s vinden. Deze keer gaan we kijken hoe Google Analytics je kan helpen met het vinden van linkpartners.

Lees meer

Wat zou Matt doen als SEO in 2011

Google Webmaster Central op youtube toont heel erg veel interessante video’s. O.a video’s van Matt Cutts die hoofd van Google’s Webspam team is. Hij geeft vaak interessante informatie aan de hand van vragen die webmasters stellen.

De vraag die Matt in het onderstaande filmpje beantwoord is :

“Stel je bent een SEO van een groot bedrijf, waar zou je je op richten in je 2011 strategie.”

Matt geeft de volgende drie focus punten op.

  1. Optimaliseer voor snelheid.
  2. Website beheer
  3. Zet social media in.

Googles algoritme is natuurlijk het grootst bewaard geheim. Je zult Matt dus nooit diep bewaarde geheimen zien verklappen. Toch is het advies wat hij geeft altijd goed ter harte te nemen.

1. Optimaliseer je website voor snelheid.

De snelheid van je website is erg belangrijk. Nog niet zo lang geleden werd bekend dat je website snelheid een positie factor werd voor Google. In visies voor de toekomst is ook bekend geworden dat deze factor zwaarder zal gaan wegen voor Google.

Een andere en wellicht ook belangrijker voordeel van een snelle website is dat een snelle website een hogere conversie kent. Bezoekers blijken uit onderzoek langer op je website actief te blijven. Matt zegt hier over dat de bezoeker meer dingen gaat doen op je website, meer browsen, meer aankopen, meer lezen.

Het is dus belangrijk om als eerste te kiezen voor een snelle host. Verder kun je je website optimaliseren voor snelheid door geoptimaliseerde plaatjes, minifying css en javascript. Javascipt onderin je html, CSS sprites gebruiken, etc. Die kleine aanpassingen maken net dat verschil in je snelheid van je website dat je een verbetering zult zien in de performance van je website.

2. Beheer en controle over je CMS.

Dit stukje is meer gericht op grote bedrijven maar we kunnen er ook uit filteren hoe een kleine ondernemer en starter hier meer om kunnen gaan. Matt’s verhaal verteld eigenlijk dat je een gedegen strategie moet hebben en die ook consequent moet door voeren. Hier voor is het hebben van een CMS die je zelf goed kunt beheren en waar je makkelijk je strategie in uit kunt voeren belangrijk.

Daarnaast is het natuurlijk erg belangrijk dat je weet hoe je je strategie moet uitstippelen en uitvoeren. Kennis van SEO is hiervoor dus ook belangrijk.

Als extra noemt Matt nog het belang van interne link structuur van je website. Zorg er dus voor dat je internet linkstructuur goed in elkaar zit. Zorg er voor dat je hiervoor een werkwijze ontwikkeld en voer die consistent door op je website.

En zoals Matt het misschien een beetje overbodig zegt , link niet naar content die niet bestaat. Verwijder je een pagina bekijk dan goed welke andere pagina’s linken naar deze content en pas dat aan. Je kunt hier heel goed Google Webmaster tools voor inzetten.

3. Social media inzetten.

Het is al door velen gezegd, social media belangrijk wordt voor het ranken binnen zoekmachines en Google in het bijzonder. Matt zegt hier niet veel over, de reden is ook wel duidelijk. Matt geeft wel aan dat je veel mensen bereikt en dat dit invloed kan hebben op de links die je website krijgt van af andere websites die jouw website en artikelen interessant vinden en naar je gaan linken.

Social media is daar in tegen natuurlijk een goede strategie om in te zetten. Gebruik van twitter, linkedin, facebook, hyves, etc zorgt voor een bredere zichtbaarheid van je website en producten. Natuurlijk is het belangrijk te weten welke social media je in gaat zetten. Weet waar je doelgroep zich  bevind zorgt er voor dat je social media inzet ook echt effect heeft.

Vond je dit artikel interessant of heeft het je geholpen. Deel het dan met je vrienden via onderstaande social media.

Website snelheid van af nu een ranking factor

De snelheid van een website bepaald mede de ranking in de zoekresultaten.

Het zat er al een tijdje aan te komen, wij waren er in elkgeval al bewust mee bezig hoewel dat ook meer gericht was op conversie verbetering en niet zozeer op ranking verbetering. Vrijdag 9 april kwam het verlossende woord op het officiële Google Webmaster Blog: snelheid is vanaf heden een ranking factor.
Lees meer

Gepersonaliseerde zoekresultaten van Google uitzetten.

Zoeken in Google zonder gepersonaliseerde zoekresultaten.

Eind 2009 presenteerde Google gepersonaliseerde zoekresultaten voor gebruikers die niet ingelogd waren. Daarvoor was de dienst al beschikbaar voor gebruikers die een account bij Google hadden en ingelogd waren. Met deze verandering van Google in de SERP worden aan de hand van vorige zoekopdrachten uit je zoekgeschiedenis de rankschikking van je zoekresultaten aangepast. Naast zoekgedrag worden – met jouw toestemming – ook meer data opgeslagen, bijvoorbeeld over je surfgedrag, gemeten via de Google Toolbar. Dit heeft tot nu toe niet meer invloed dan de eerste 3 tot 4 van de 10 zoekresultaten.

Website rank checking minder nauwkeurig.

Dit houdt in dat het checken van je positie in de zoekmachine nu veel minder nauwkeurig is. Voor iedere gebruiker die zoekt via Google zullen nu in elk geval de eerste 3 a 4 resultaten verschillend zijn. Hiermee wordt ook het belang van rank checking veel minder.

Ongepersonaliseerde zoekresultaten.

Om toch een positie check te doen van je website op bepaalde keywords zonder je eigen gepersonaliseerde zoekresultaten te zien is het mogelijk om ‘tijdelijk’ de gepersonaliseerde zoekresultaten uit te zetten. Hierdoor krijg je de resultaten te zien, die iedereen krijgt te zien die niet heeft ingestemd met het opslaan en weergeven van gepersonaliseerde SERP.

Zet hiervoor de volgende string in de adresbalk &pws=0 aan het eind van de zoekstring.

Joost de Valk heeft overigens ook een plugin die voorkomt dat je de gepersonaliseerde zoekresultaten te zien krijgt. De plugin kan je voor zowel in Firefox als Internet Explorer downloaden.

Vond je dit artikel interessant of heeft het je geholpen? Deel het dan met je vrienden via onderstaande social media.