Webwinkelier: dit is je marketing-checklist voor 2014

maak je webshop persoonlijkEen nieuw jaar vraagt om een nieuwe marketingstrategie. Hoe blijf jij als webwinkelier de concurrentie bij of voor? Waar leg jij dit jaar de nadruk op? Met de onderstaande checklist zorg je ervoor dat je de komende maanden het meeste uit je marketingcampagnes haalt. Gezond verstand, testen en vertrouwen kweken staan dit jaar centraal in mijn tips voor webwinkeliers.

Bouw aan je eigen kennis

Ik kom veel internetondernemers tegen die toch niet voldoende kennis hebben van Internet en online marketing. Hierdoor laten ze zich nog al eens wat wijsmaken bij het inhuren van “specialisten” als bouwers en online marketeers. Het uitbesteden van werkzaamheden aan specialisten heeft veel voordelen en is vaak ook noodzakelijk om verder te kunnen groeien. Maar weet niet in de basis waar ze het over hebben dan bestaat de kans dat je je toch iets laat aansmeren. Zo heb ik vele ondernemers gezien die toch veel geld hebben weggegooid. De ontwikkelingen volgen zich rap op, bouw dus ook aan je eigen kennis dit jaar.

Responsive design

Steeds meer mensen grijpen naar hun smartphone of tablet om een website te bezoeken. Met een Responsive design zorg je er voor dat de webshop ook goed te navigeren en te gebruiken is op een smartphone of tablet. Bij mijn klanten zie ik al steeds meer conversies plaatsvinden via mobiel verkeer, tot nu toe meestal van af tablet en Ipad. Naast dat je converterende bezoekers misloopt zonder website die te gebruiken is op alle soorten apparaten mis je ook de bezoeker die zich via een smartphone zich aan het oriënteren is. Het is dus zeker slim om dit jaar te investeren in een responsive webwinkel.

Contentmarketing

Een doorlopende stroom van bezoekers trek je aan door goede content te bieden. Niet alleen op je eigen site, maar ook bijvoorbeeld in de vorm van interviews door anderen of gastartikelen op externe sites. Het is belangrijk om je gezicht te laten zien en tegelijkertijd je expertise te tonen. Dat kan met enthousiaste productteksten, maar ook met video’s.

Over video’s gesproken: Product video’s kunnen je conversie in je webwinkel een flinke boost geven. Zo’n video-presentatie kun jij zelf geven of door één van je medewerkers laten doen. Fonq.nl en Coolbleu doen dat heel goed, veel producten worden door een expert geshowd. De webwinkel brengt producten op die manier tot leven, laat zich aan de klant zien en is eveneens vindbaar via YouTube.

Maak het persoonlijk

Mensen kopen het liefst van mensen en niet van bedrijven. Ze willen zien wie er achter die mooie website zit. Een bedrijfspresentatie, korte video’s van de medewerkers en fotootjes helpen om vertrouwen op te bouwen bij je bezoeker. Zorg dat je telefonisch bereikbaar bent, wees niet bang om je adres te vermelden en installeer een live-chat om mensen bij het verkoopproces te begeleiden. Ook hier is Coolblue een prachtig voorbeeld hoe ze foto’s en video’s van personeel gebruiken. Ze profileren personeel als productspecialist en maken het hele shopping proces persoonlijk. Je zult merken dat je conversie daardoor aanmerkelijk stijgt.

Focus je op e-mailmarketing

E-mail is nog steeds één van de krachtigste kanalen. Met één druk op de verzendknop bereik je duizenden eerdere klanten of leads en vergroot je je omzet. Bouw daarom constant aan je mailinglijst en segmenteer je abonnees om nieuwsbrieven op maat naar verschillende doelgroepen te sturen. Lever waardevolle informatie en tips, aangevuld met onweerstaanbare aanbiedingen.

4 online trends die 2014 gaan bepalen

4 Online trends 2014 om rekening mee te houdenEen nieuw jaar biedt nieuwe kansen. Maar waar liggen de kansen op internet in 2014? Waar dien je de focus op te leggen om de concurrentie voor te blijven en waar schenk ik dit jaar zelf extra aandacht aan? Hieronder zet ik de trends en aandachtsgebieden op een rij waarmee ik mij samen met mijn klanten dit jaar ga bezighouden.

Neuromarketing

Op het snijpunt van de neurowetenschap en marketing bevindt zich de neuromarketing. Deze houdt zich bezig met de vraag wat ons nu werkelijk stimuleert en overtuigt. Het doel hiervan is marketingcampagnes uit te rollen die groter succes hebben. Kennis van het onderbewuste geeft internetmarketeers de edge waar klanten om vragen.

Mobile en multiscreen

Televisie, desktop, laptop, tablet en smartphone: steeds meer mensen beschikken over het volledige arsenaal aan schermen en gebruiken meerdere apparaten tegelijkertijd. Door de experts zijn verschillende scenario’s uitgestippeld, maar allemaal wijzen ze op een rap toenemende ontwikkeling van multiscreen entertainment. Voeg daar de smartwatches aan toe die dit jaar de markt gaan overstelpen en de conclusie is logisch: internetmarketeers die succesvol willen zijn richten zich op de mobiele en multiscreen wereld. Met webdesign dat responsive is, een verhoogde usability voor mobiele gebruikers en speciale apps.

Multichannel

SEO en Google Adwords zijn al lang niet meer de enige manieren om bezoekers naar websites te trekken. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar kanalen waar andere marketeers succes mee hebben. Sociale media, gastblogs en offline promotie verdienen meer aandacht (ook van mij – ik geef het eerlijk toe), want zeg nou zelf: wil je Google Adwords-advertenties of meer klanten? Be everywhere was tot voor kort de slogan van internetmarketeers die maximale impact zochten. Ik zou die spreuk willen aanpassen: Be wherever it counts.

Meten

Door de toenemende concurrentie zullen bedrijven aandachtig kijken naar de ROI van marketingactiviteiten. In plaats van te vertrouwen op een onderbuikgevoel, moeten we zeker zijn van onze zaak. Meten, testen en optimaliseren zijn dan ook essentieel. En dit is niet iets waar we ons eenmalig of periodiek mee bezig moeten houden, maar constant. Zowel Google als de consument blijven zich namelijk ontwikkelen. Google Universal Analytics, waar we allemaal op over zullen gaan in 2014, maakt allerlei gegevens inzichtelijk die voorheen nattevingerwerk betekenden bijvoorbeeld: hoeveel en welke devices gebruikt elke bezoeker en wat is de invloed van je marketing inspanningen op bijvoorbeeld telefonische bestellingen of aankopen in de fysieke winkel?

Waar ligt jouw focus?

Iedereen is uniek. Misschien zie jij heel andere kansen, bijvoorbeeld omdat je in een andere tak van online sport acteert. Daarom ben ik erg benieuwd waar jij dit jaar extra aandacht aan besteedt. Waar ligt jouw focus dit jaar en wat zijn jouw verwachtingen voor 2014? Laat hieronder een reactie achter.

2014 Online marketing Checklist

online-marketing-checklist2014 is al weer van start en in dit jaar willen we natuurlijk weer meer klanten en omzet als in 2013. Aan plannen en verwachtingen dan ook geen gebrek.

Zet deze plannen en verwachtingen voor 2014 om in duidelijke doelen en maak een lijst met onderdelen, kanalen en aandachtspunten die je helpen het komend jaar een nog groter succes te maken. Ik zelf ben gek van checklists omdat ze mij altijd helpen structuur te brengen in werkzaamheden en het denken. Dus om je op weg te helpen heb ik een online marketing checklist opgesteld die je kunt gebruiken om na te denken over je plan en strategie.

Online Marketing Plan

  • Gebruik je zowel verdiende als betaalde media? En hoe is de balans tussen deze media?
  • Gebruik je meerdere kanalen om je marketing boodschap over te brengen?  (Email, sociale media, PR, advertenties en content marketing hebben veel meer resultaat als je minstens 3 van deze kanalen samen gebruikt in een elkaar ondersteunende mix)
  • Heb je ook aan mobiel zoeken en mobielvriendelijke email en nieuwsbrieven gedacht?

Je Website

  • Zorgt je website voor conversie; Zet je casual lezers om in trouwe content gebruikers? Schrijven mensen zich in op je nieuwsbrief of weblog? Kopen ze producten of downloaden ze whitepapers?
  • Is je website responsive, kan een gebruiker je website bekijken op verschillende apparaten zoals tablets, ipad en mobiele telefoon?
  • Voeg je regelmatig nieuwe content toe en heb je een marketing kalender klaar voor tenminste het eerste kwartaal van 2014?

Sociale Media

Facebook

  • Stel een plan op om regelmatig relevante links, interessante content, video’s, en polls te plaatsen. Hoeveel items per week?
  • Heb je een plan om contact te leggen en te onderhouden met beïnvloedvers en klanten d.m.v. commentaren, likes en het volgen van hun berichten?
  • KPI: Meet het verkeer van af Facebook maar ook de groei van het aantal fans en likes, het aantal klikken op embedded links in Facebook posts en aantal keer dat je FB pagina door derden genoemd wordt.

LinkedIn

  • Is je LinkedIn pagina up-to -date? Heb je er überhaupt één?
  • Hoe vaak wil je nieuwe content plaatsen via status update?
  • Welke LinkedIn groepen volg je en neem je actief deel aan?
  • KPI’s voor LinkedIn: aantal contacten, discussies en klikken op links die gedeeld worden in groepen of status updates, Volgers van je bedrijfspagina.

Bedrijfsblog

  • Heb je al een planning klaar? Hoe veel artikelen per week denk je te plaatsen en weet je wat je bezoekers graag lezen, heb je een lijst met onderwerpen?
  • Wat is je strategie om van je casual lezer een actieve participant te maken die je reageert op artikelen en deze deelt met zijn netwerk?
  • Wat is je strategie voor het promoten van je artikelen?
  • Belangrijke criteria voor een blog:  Google Analytics page views, aantal klikken op embedded links in je blog artikelen, verwijzingen naar je blog bij een ander blog en sociale netwerken, aantal keren dat je blog genoemd wordt bij andere blogs/media, comments, and likes.

Google+

  • Heb je een actief Google + profiel?
  • Heb je nagedacht over hoe je meer gebruik kunt maken van je Google + account? Verdiep je in het gebruik van Google+, leer het kennen zodat je weet hoe je het in kunt gaan zetten.
  • Verdiep je in Google Hangouts, hoe kan je die gebruiken?
  • KPI’s voor Google+: Aantal volgers en aantal keren dat je genoemd wordt op Google+, aantal klikken op links in Google+, verwezen verkeer naar andere bedrijfssites/links.

Pinterest

  • Heb je je al eens verdiept in het gebruik van Pinterest voor je webshop of website? Is jouw doelgroep actief op Pinterest, hoe gebruiken zij pinterest?
  • Maak een planning voor het creëren van een board om publiek te trekken, producten te promoten, trends en tips te delen enzovoorts.
  • Volg andere bedrijven, klanten, verkopers, partners en belangrijke personen.
  • KPI’s: aantal volgers en pins, Bezoekers van af Pinterest.

Twitter

  • Onderzoek Sociale CRM software waarmee je je communicatie via twitter met klanten, prospects en beïnvloeders kunt managen.
  • Maak lijsten aan met beïnvloeders en klanten.
  • Monitor op relevante conversaties. Bijvoorbeeld met Google Alerts of je Sociale CRM
  • Bouw aan je reputatie door andere bedrijven/personen te volgen en met hen te communiceren via retweets en berichtjes.
  • Hoe kan je Twitter inzetten voor het ondersteunen van klanten die met vragen zitten?
  • Twitter KPI’s: toename van aantal volgers, aantal keren dat je genoemd wordt, retweets, bereik, antwoorden, aantal contactlijsten waar je onderneming in voorkomt.

Branding

  • Bouw aan je Merk, zorg er voor dat je merk naar buiten treed en wordt gezien door je doelgroep, potentiële klanten.
  • Schrijf gastartikelen en plaats die op website die je doelgroep leest. Schrijf voor de lezer en niet voor links naar je website.
  • Vergeet de offline branding niet en denk na hoe je deze beiden kunt verbinden.
  • KPI’s: aantal keren dat je merk wordt genoemd in verhouding met de hoeveelheid keren dat je concurent is genoemd. Zoekmachine verkeer via je merknaam.

Heb jij nog geen gestructureerd plan? Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met mij om te kijken hoe ik jouw kan helpen van 2014 jouw top jaar te maken.