MKB en ZZP’ers laten online kansen liggen, jij ook?!

MKB en zzp'ers laten kansen liggen onlineDat lang niet alle MKB’ers en ZZP’ers zich bezighouden met internetmarketing mag geen verrassing heten. Ze zijn vooral druk met hun kernactiviteiten en zijn voor een groot deel afhankelijk van mond-tot-mondreclame. Wel ontluisterend vind ik de percentages die uit een recent onderzoek door InfoTrade en Business Compleet rolden. Zo maakt slechts de helft van de MKB’ers gebruik van marketing via internet en weet 48 procent niet wat de termen SEO en SEA betekenen.

Tegelijkertijd bieden deze feiten uitgelezen kansen voor MKB’ers die hun zaak naar een hoger niveau willen tillen. De concurrentie is blijkbaar nog beperkt, wat het voor de pioniers mogelijk maakt om een voorsprong te nemen op de concurrentie. Aan de ene kant is dit een kans, maar aan de andere kant een bedreiging: dankzij de online activiteiten van andere concurrenten kunnen zij jouw bedrijf voorbijstreven. Tijd om actie te ondernemen, dus.

Met SEO hoger in de zoekmachine

Search engine optimization (SEO) heet in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Deze term is een verzamelnaam voor alle acties die jouw site hoger laten scoren in in de organische resultaten van zoekmachines als Google. Met uitgebreidere content die bezoekers de informatie leveren die ze zoeken, met enkele technische verbeteringen en met relevante links naar jouw site kun je het aantal relevante bezoekers naar je website, en de hieruit voortvloeiende klanten, aanzienlijk verhogen.

AdWords nog weinig gebruikt

Slechts 18 procent van de MKB’ers zet AdWords in om tussen de gesponsorde zoekresultaten in de zoekmachine te komen. Waar u de vruchten van SEO-inspanningen pas na weken of maanden proeft, kunt u vandaag nog hoog in Google komen dankzij AdWords. In de zijbalk of boven de organische zoekresultaten trekt u niet alleen zeer relevante bezoekers naar uw site, maar werkt u ook aan uw naamsbekendheid.

Andere marketingkanalen

Wat denkt u dat de grootste zoekmachine is na Google? De kans is groot dat u Yahoo of Bing zei, maar in feite is YouTube de tweede zoekgigant. YouTube-video’s scoren daarnaast bijzonder goed in Google zelf. Genoeg reden dus om uw producten of diensten in YouTube-video’s te promoten. Een alternatief is het adverteren in video’s die door uw doelgroep worden bekeken. Maar 5,5 procent van de bedrijven maakt hier gebruik van.

Ook remarketing of retargeting (5 procent) en productvermeldingen in Google Shopping (3 procent) blijken ondergeschoven kindjes.

Zo zie je maar: zelfs in 2014 zijn er nog heel wat bedrijven die wellicht wel een website hebben, maar kansen op promotie ervan laten liggen. Als Google Certified Partner ben ik gespecialiseerd in het opzetten en beheren van Google Adwords campagnes en het vindbaar maken van je website, diensten en producten bij jouw doelgroep in de zoekmachine.

Neem vrijblijvend contact met me op om te inventariseren welke kansen jouw business kunnen helpen dit jaar je omzet te verdubbelen.

4 online trends die 2014 gaan bepalen

4 Online trends 2014 om rekening mee te houdenEen nieuw jaar biedt nieuwe kansen. Maar waar liggen de kansen op internet in 2014? Waar dien je de focus op te leggen om de concurrentie voor te blijven en waar schenk ik dit jaar zelf extra aandacht aan? Hieronder zet ik de trends en aandachtsgebieden op een rij waarmee ik mij samen met mijn klanten dit jaar ga bezighouden.

Neuromarketing

Op het snijpunt van de neurowetenschap en marketing bevindt zich de neuromarketing. Deze houdt zich bezig met de vraag wat ons nu werkelijk stimuleert en overtuigt. Het doel hiervan is marketingcampagnes uit te rollen die groter succes hebben. Kennis van het onderbewuste geeft internetmarketeers de edge waar klanten om vragen.

Mobile en multiscreen

Televisie, desktop, laptop, tablet en smartphone: steeds meer mensen beschikken over het volledige arsenaal aan schermen en gebruiken meerdere apparaten tegelijkertijd. Door de experts zijn verschillende scenario’s uitgestippeld, maar allemaal wijzen ze op een rap toenemende ontwikkeling van multiscreen entertainment. Voeg daar de smartwatches aan toe die dit jaar de markt gaan overstelpen en de conclusie is logisch: internetmarketeers die succesvol willen zijn richten zich op de mobiele en multiscreen wereld. Met webdesign dat responsive is, een verhoogde usability voor mobiele gebruikers en speciale apps.

Multichannel

SEO en Google Adwords zijn al lang niet meer de enige manieren om bezoekers naar websites te trekken. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar kanalen waar andere marketeers succes mee hebben. Sociale media, gastblogs en offline promotie verdienen meer aandacht (ook van mij – ik geef het eerlijk toe), want zeg nou zelf: wil je Google Adwords-advertenties of meer klanten? Be everywhere was tot voor kort de slogan van internetmarketeers die maximale impact zochten. Ik zou die spreuk willen aanpassen: Be wherever it counts.

Meten

Door de toenemende concurrentie zullen bedrijven aandachtig kijken naar de ROI van marketingactiviteiten. In plaats van te vertrouwen op een onderbuikgevoel, moeten we zeker zijn van onze zaak. Meten, testen en optimaliseren zijn dan ook essentieel. En dit is niet iets waar we ons eenmalig of periodiek mee bezig moeten houden, maar constant. Zowel Google als de consument blijven zich namelijk ontwikkelen. Google Universal Analytics, waar we allemaal op over zullen gaan in 2014, maakt allerlei gegevens inzichtelijk die voorheen nattevingerwerk betekenden bijvoorbeeld: hoeveel en welke devices gebruikt elke bezoeker en wat is de invloed van je marketing inspanningen op bijvoorbeeld telefonische bestellingen of aankopen in de fysieke winkel?

Waar ligt jouw focus?

Iedereen is uniek. Misschien zie jij heel andere kansen, bijvoorbeeld omdat je in een andere tak van online sport acteert. Daarom ben ik erg benieuwd waar jij dit jaar extra aandacht aan besteedt. Waar ligt jouw focus dit jaar en wat zijn jouw verwachtingen voor 2014? Laat hieronder een reactie achter.

Aan de slag voor Speciaalbouw SBZ

sbz speciaalbouw Het nieuwe jaar start ik met het helpen en ondersteunen van SBZ bij het werven van leads. Het specialistische bouwbedrijf houd zich al 25 jaar bezig met het fabriceren en monteren van hoogwaardige isolerende stalen sandwichpanelen. Hierbij richten ze zich speciaal op de markt van koel en vriestechniek en utiliteitsbouw.

Bedankt voor het samen knallen in 2013

Graag wil ik jou bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen, het leuke contact de goede samenwerking en prachtige resultaten in 2013. Mede door onze samenwerking kijk ik terug op een geslaagd jaar.

2014 wordt jouw jaarIk hoop je ook komend jaar verder te kunnen helpen met de online groei van jouw onderneming. Laten we van 2014 een nog succesvoller jaar maken!

Laten we snel weer eens afspreken en mocht je in de buurt van Schiedam zijn kom dan gerust een keer langs op Sint Liduinastraat 74b, Schiedam.

Update WordPress; v3.8 “Parker”

Sommigen hebben het al gezien bij het inloggen in hun WordPress admin, er een nieuwe update voor WordPress beschikbaar; 3.8 Parker. Het is de opvolger van de eerdere versie 3.7 van oktober dit jaar. Naar verwachting zal 3.9 in februari van het komende jaar op de markt komen.

Versie 3.8 is als eerbetoon genoemd naar jazzartiest Charlie Parker. De update is beschikbaar als download of als update vanaf je dashboard van WordPress. WordPress zelf is van mening dat Parker de mooiste update ooit is, maar wat zijn eigenlijk de belangrijkste vernieuwingen?

Facelift

Nieuwe layout back-office WordPress

Het meest opvallende aan deze update is het volledig nieuwe uiterlijk. De kleurstelling van je dashboard is anders en bovendien heb je meer mogelijkheden voor kleurkeuze; waar dat voorheen alleen maar grijs of blauw was, kun je nu o.a. ook kiezen uit Oceaan, Koffie en Ectoplasma.

Maar de belangrijkste innovatie is waarschijnlijk dat WordPress nu responsive is. Het is nu mogelijk om op alle manieren een website bij te houden; via desktop of laptop maar ook via smartphone of tablet.

High defintion en hoge snelheid

WordPress is scherper dan ooit. Het dashboard ziet er mooi uit met nieuwe vector-based icoontjes, het laadt super snel, is makkelijk navigeerbaar en biedt meer mogelijkheden. Zo heb je bij een extra keuze bij thema beheer; Twenty Fourteen, geschikt voor tablet en smartphone om een prachtige, tijdschriftachtige website mee te creëren. Ook de nieuwe typografie, het Open Sans lettertype, is zowel geschikt voor desktop als mobiel en is open source.

wordpress update 3.8

Verder is ook het widget beheer makkelijker en soepeler. Bij een groot scherm is het mogelijk om meerdere widgets  tegelijk naast elkaar te zetten. Bij een touch screen tap je gewoon op een widget om het toe te voegen. Het nieuwe back-end ontwerp maakt het makkelijker om plugins te installeren.

Een uitgebreide lijst met release-notes vind je uiteraard op de site van WordPress.

Heb jij je wordpress al geupdate? Laat me weten wat jij van de nieuwe uiterlijk vind van WordPress. Heb je het al op je mobiel gezien?