Een website of een website die klanten werft.

Iedereen is het er wel over eens, internet is niet meer weg te denken en je zou gek zijn als je als zelfstandige niet over een website beschikt. Toch krijg ik veel klanten en hoor van veel zelfstandigen dat ze niet tevreden zijn over de resultaten of dat ze helemaal niet weten wat hun website nu eigenlijk oplevert.

Wat maakt het nu dat zelfstandigen en starters niet uit hun website kunnen halen wat er in zit? Waarom zijn er zelfstandigen die hun website online hebben staan zonder dat ze nu eigenlijk weten wat het oplevert of wat het hun brengt?

Lees meer

Kleinere doelgroep groter succes.

Herken je dit? Je voelt je een beetje stuurloos. Je weet niet goed waar je moet beginnen. Mijn klanten zitten overal! Er komen geen klanten binnen via mijn website, ik werk me suf zonder resultaat.

Grote kans dat je je doelgroep niet hebt gesegmenteerd. Je hebt niet een duidelijke keuze gemaakt wie je doelgroep is. Heel veel starters en zelfstandigen kunnen moeilijk een keuze maken in het verkleinen van hun doelgroep of zelfs het kiezen van een doelgroep. Ik ben bang dat ik te veel klanten uitsluit en daardoor opdrachten mis hoor ik vaak of ze zijn bang dat het saai wordt

Het tegenovergestelde is waar.

Als je niet een duidelijke doelgroep definieert, een niche en je wilt je op iedereen richten dan zul je merken dat je juist minder klanten zult bereiken. Wanneer je een heldere en duidelijke doelgroep hebt gekozen en die nog weer hebt verfijnd zul je merken dat je focus veel sterker wordt en klanten je beter weten te vinden. Enkele voordelen van een heldere doelgroep en niche zijn.

  • Heldere focus, heldere stappen richting doelstellingen.
  • Je kent de doelgroep en zult beter op hun behoeften kunnen inspelen.
  • Heldere en effectievere communicatie in je marketing uitlatingen.
  • Minder concurrentie en beter zicht op de concurrentie.
  • Snellere bekendheid bij potentiele klanten, je bent er speciaal voor hen.
  • Makkelijker jezelf als specialist neerzetten.

Kies een doelgroep en maak hem nog kleiner.

Je weet al waar je goed in bent. Kijk naar je specialisatie en naar de klanten waar je altijd graag voor hebt gewerkt.  Denk hier goed over na en je zult de afbakeningen van je doelgroep vinden.

Ben je al geruime tijd actief als zelfstandige kijk dan naar de doelgroep waar je het fijnst mee werkt of gewerkt hebt en die het meest tevreden over je zijn.

Heb je een doelgroep op papier staan, ga dan nog een stap verder en maak de groep nog kleiner.

Keuze van unieke aanbod makkelijker.

Nu je weet wie je klanten zijn is het goed te kijken naar de vragen waar zij mee zitten. Welke antwoorden op welke problemen zoeken zij. Kijk waar je ze kunt vinden online, gebruik twitter, LinkedIn en Google om te achterhalen wat de behoefte is van je doelgroep. Onderzoek vervolgens welke concurrenten je hebt in deze niche en wat zij doen.

Door het segmenteren van je doelgroep zijn deze antwoorden nu veel makkelijker te vinden. En aan de hand van deze antwoorden kan je makkelijker je unieke aanbod bepalen en je diensten beter afstemmen en positioneren in de markt.

Meer klanten en hogere omzet wordt makkelijker.

Je hebt een doelgroep afgebakend en die nog weer kleiner gemaakt. Je beschikt over kennis van je doelgroep, weet waar je ze vind en wat je ze kunt aanbieden. Je diensten zijn nu zo gespecificeerd dat ze een duidelijke meerwaarde hebben voor je klanten.

Zorg nu dat je marketing uitlatingen en communicatie op je website, je blogposts en socialmedia gericht is op de doelgroep en de producten. Je zult een heldere boodschap kunnen maken en je website en internet marketing zal nu vele malen effectiever zijn en sneller meer klanten weten te werven.

Houd vast aan je keuze.

Zorg dat je vast houd aan je gemaakte keuze. Het is misschien even lastig maar leer nee te zeggen tegen mensen die niet in je doelgroep horen. Het is heel verleidelijk om snel wat te verdienen maar je verlies je exclusiviteit en je onderscheiding van de anderen.

Laat me weten wat jou doelgroep is en hoe je daar bij bent gekomen. laat een reactie achter.

Vond je dit artikel interessant of heeft het je geholpen? Deel het dan met je vrienden via onderstaande social media.