Email marketing tips, Meer inschrijvers voor je nieuwsbrief.

nieuwsbroeven inzettenJe kunt als bedrijf die actief is op internet haast niet meer onder een nieuwsbrief uit en is email marketing een essentieel onderdeel geworden van je internetmarketing. Er zijn zoveel websites en er is zoveel reclame zowel offline als online dat er meerdere contact momenten met een potentiele klant nodig is voordat er voldoende vertrouwen en jou en je bedrijf is om tot aankoop over te gaan.

Heb je je nieuwsbrief opgezet dan is het tijd om bezoekers aan te zetten tot het inschrijven op je nieuwsbrief. Hieronder vind je 9 email marketing tips om meer inschrijvingen te krijgen op je nieuwsbrief.

1. Breng al je contacten op de hoogte van je nieuwsbrief.

Een inkoppertje natuurlijk, verstuur een email naar je contacten en breng ze op de hoogte van je nieuwsbrief. Je kunt ook zeker de aankondiging versturen naar vrienden en bekenden die wellicht niet geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief maar wel graag voor jou de aankondiging willen doorsturen binnen hun netwerk naar mensen die wellicht wel interesse hebben.

2. Kondig je nieuwsbrief voor verzenden.

Kondig aan als je een nieuwe nieuwsbrief gaat versturen via social media. Beschrijf kort de inhoud van de brief en nodig mensen zich alsnog in te schrijven voor dat de nieuwsbrief wordt verstuurd.

3. Verwijs in je communicatie naar je nieuwsbrief.

Zorg dat je verwijst naar je nieuwsbrief in je communicatie zoals je email handtekening, je twitter profiel en natuurlijk je linkedIn of andere socialmedia. Natuurlijk kan je ook in je gedrukte communicatie naar klanten een verwijzing maken naar je nieuwsbrief.

4. Inschrijfmogelijkheden op je website.

Natuurlijk moet de inschrijfmogelijkheid op je website voorkomen. Zorg voor een ´eruit´ springende inschrijfformulier. Een formulier die rechtsboven op elke pagina staat valt direct op zodra een bezoeker op de pagina aankomt. Het plaatsen op iedere pagina van je website zorgt er voor dat ook bezoekers die op een andere landingspagina binnen komt als de homepage het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief tegenkomt.

5. Vertrouwen wekken.

Maak direct duidelijk dat de nieuwsbrief Gratis is en zorg er voor dat je ook duidelijk maakt dat je niet zult spammen en het email adres nooit zult doorverkopen. Zorg dus direct voor vertrouwen bij de bezoeker.

6. Zorg voor een wervende uitnodigingstekst.

Ga niet voor een standaard tekst als “Schrijf je nu in op mijn nieuwsbrief!” De vraag is meteen “Waarom zou ik?” Het is dan ook goed meteen duidelijk te maken wat de nieuwsbrief de bezoeker gaat opleveren. Verkoop je nieuwsbrief, zie het als een product! Weet wat je potentiele klant wil en speel daar op in. Maak duidelijk dat het niet om een nieuwsbrief met reclame gaat maar om inhoudelijke artikelen waar de bezoeker echt iets aan heeft.

7. Vraag niet te veel informatie.

Vraag alleen naar voornaam en email adres. Meer gegevens zal je niet nodig hebben en het is algemeen bekend dat hoe meer velden een formulier heeft hoe minder je conversie zal worden.

8. Geef iets weg aan nieuwe inschrijvers.

Iets weggeven kan een bezoeker aansporen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Zorg dat je weet waar je bezoekers interesse in hebben. Je kunt via Google Analytics achterhalen waar de mensen naar op zoek zijn en welke informatie het meest gevraagd wordt. Iets weggeven wat niet gerelateerd is aan je product of diensten werkt overigens averechts en zal je merken dat deze mensen zich ook snel weer uitschrijven.

9. Laat mensen je nieuwsbrief doorsturen.

Vraag de lezers van je nieuwsbrief actief je nieuwsbrief door te sturen. In veel email software is het ook mogelijk om social sharing toe te voegen zodat je lezers je nieuwsbrief kunnen delen via socialmedia.