MKB en zzp'ers laten kansen liggen online

MKB en ZZP’ers laten online kansen liggen, jij ook?!

MKB en zzp'ers laten kansen liggen onlineDat lang niet alle MKB’ers en ZZP’ers zich bezighouden met internetmarketing mag geen verrassing heten. Ze zijn vooral druk met hun kernactiviteiten en zijn voor een groot deel afhankelijk van mond-tot-mondreclame. Wel ontluisterend vind ik de percentages die uit een recent onderzoek door InfoTrade en Business Compleet rolden. Zo maakt slechts de helft van de MKB’ers gebruik van marketing via internet en weet 48 procent niet wat de termen SEO en SEA betekenen.

Tegelijkertijd bieden deze feiten uitgelezen kansen voor MKB’ers die hun zaak naar een hoger niveau willen tillen. De concurrentie is blijkbaar nog beperkt, wat het voor de pioniers mogelijk maakt om een voorsprong te nemen op de concurrentie. Aan de ene kant is dit een kans, maar aan de andere kant een bedreiging: dankzij de online activiteiten van andere concurrenten kunnen zij jouw bedrijf voorbijstreven. Tijd om actie te ondernemen, dus.

Met SEO hoger in de zoekmachine

Search engine optimization (SEO) heet in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Deze term is een verzamelnaam voor alle acties die jouw site hoger laten scoren in in de organische resultaten van zoekmachines als Google. Met uitgebreidere content die bezoekers de informatie leveren die ze zoeken, met enkele technische verbeteringen en met relevante links naar jouw site kun je het aantal relevante bezoekers naar je website, en de hieruit voortvloeiende klanten, aanzienlijk verhogen.

AdWords nog weinig gebruikt

Slechts 18 procent van de MKB’ers zet AdWords in om tussen de gesponsorde zoekresultaten in de zoekmachine te komen. Waar u de vruchten van SEO-inspanningen pas na weken of maanden proeft, kunt u vandaag nog hoog in Google komen dankzij AdWords. In de zijbalk of boven de organische zoekresultaten trekt u niet alleen zeer relevante bezoekers naar uw site, maar werkt u ook aan uw naamsbekendheid.

Andere marketingkanalen

Wat denkt u dat de grootste zoekmachine is na Google? De kans is groot dat u Yahoo of Bing zei, maar in feite is YouTube de tweede zoekgigant. YouTube-video’s scoren daarnaast bijzonder goed in Google zelf. Genoeg reden dus om uw producten of diensten in YouTube-video’s te promoten. Een alternatief is het adverteren in video’s die door uw doelgroep worden bekeken. Maar 5,5 procent van de bedrijven maakt hier gebruik van.

Ook remarketing of retargeting (5 procent) en productvermeldingen in Google Shopping (3 procent) blijken ondergeschoven kindjes.

Zo zie je maar: zelfs in 2014 zijn er nog heel wat bedrijven die wellicht wel een website hebben, maar kansen op promotie ervan laten liggen. Als Google Certified Partner ben ik gespecialiseerd in het opzetten en beheren van Google Adwords campagnes en het vindbaar maken van je website, diensten en producten bij jouw doelgroep in de zoekmachine.

Neem vrijblijvend contact met me op om te inventariseren welke kansen jouw business kunnen helpen dit jaar je omzet te verdubbelen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *