Online trends in 2014 om rekening mee te houden

4 online trends die 2014 gaan bepalen

4 Online trends 2014 om rekening mee te houdenEen nieuw jaar biedt nieuwe kansen. Maar waar liggen de kansen op internet in 2014? Waar dien je de focus op te leggen om de concurrentie voor te blijven en waar schenk ik dit jaar zelf extra aandacht aan? Hieronder zet ik de trends en aandachtsgebieden op een rij waarmee ik mij samen met mijn klanten dit jaar ga bezighouden.

Neuromarketing

Op het snijpunt van de neurowetenschap en marketing bevindt zich de neuromarketing. Deze houdt zich bezig met de vraag wat ons nu werkelijk stimuleert en overtuigt. Het doel hiervan is marketingcampagnes uit te rollen die groter succes hebben. Kennis van het onderbewuste geeft internetmarketeers de edge waar klanten om vragen.

Mobile en multiscreen

Televisie, desktop, laptop, tablet en smartphone: steeds meer mensen beschikken over het volledige arsenaal aan schermen en gebruiken meerdere apparaten tegelijkertijd. Door de experts zijn verschillende scenario’s uitgestippeld, maar allemaal wijzen ze op een rap toenemende ontwikkeling van multiscreen entertainment. Voeg daar de smartwatches aan toe die dit jaar de markt gaan overstelpen en de conclusie is logisch: internetmarketeers die succesvol willen zijn richten zich op de mobiele en multiscreen wereld. Met webdesign dat responsive is, een verhoogde usability voor mobiele gebruikers en speciale apps.

Multichannel

SEO en Google Adwords zijn al lang niet meer de enige manieren om bezoekers naar websites te trekken. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar kanalen waar andere marketeers succes mee hebben. Sociale media, gastblogs en offline promotie verdienen meer aandacht (ook van mij – ik geef het eerlijk toe), want zeg nou zelf: wil je Google Adwords-advertenties of meer klanten? Be everywhere was tot voor kort de slogan van internetmarketeers die maximale impact zochten. Ik zou die spreuk willen aanpassen: Be wherever it counts.

Meten

Door de toenemende concurrentie zullen bedrijven aandachtig kijken naar de ROI van marketingactiviteiten. In plaats van te vertrouwen op een onderbuikgevoel, moeten we zeker zijn van onze zaak. Meten, testen en optimaliseren zijn dan ook essentieel. En dit is niet iets waar we ons eenmalig of periodiek mee bezig moeten houden, maar constant. Zowel Google als de consument blijven zich namelijk ontwikkelen. Google Universal Analytics, waar we allemaal op over zullen gaan in 2014, maakt allerlei gegevens inzichtelijk die voorheen nattevingerwerk betekenden bijvoorbeeld: hoeveel en welke devices gebruikt elke bezoeker en wat is de invloed van je marketing inspanningen op bijvoorbeeld telefonische bestellingen of aankopen in de fysieke winkel?

Waar ligt jouw focus?

Iedereen is uniek. Misschien zie jij heel andere kansen, bijvoorbeeld omdat je in een andere tak van online sport acteert. Daarom ben ik erg benieuwd waar jij dit jaar extra aandacht aan besteedt. Waar ligt jouw focus dit jaar en wat zijn jouw verwachtingen voor 2014? Laat hieronder een reactie achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *