2014 Online marketing Checklist

online-marketing-checklist2014 is al weer van start en in dit jaar willen we natuurlijk weer meer klanten en omzet als in 2013. Aan plannen en verwachtingen dan ook geen gebrek.

Zet deze plannen en verwachtingen voor 2014 om in duidelijke doelen en maak een lijst met onderdelen, kanalen en aandachtspunten die je helpen het komend jaar een nog groter succes te maken. Ik zelf ben gek van checklists omdat ze mij altijd helpen structuur te brengen in werkzaamheden en het denken. Dus om je op weg te helpen heb ik een online marketing checklist opgesteld die je kunt gebruiken om na te denken over je plan en strategie.

Online Marketing Plan

  • Gebruik je zowel verdiende als betaalde media? En hoe is de balans tussen deze media?
  • Gebruik je meerdere kanalen om je marketing boodschap over te brengen?  (Email, sociale media, PR, advertenties en content marketing hebben veel meer resultaat als je minstens 3 van deze kanalen samen gebruikt in een elkaar ondersteunende mix)
  • Heb je ook aan mobiel zoeken en mobielvriendelijke email en nieuwsbrieven gedacht?

Je Website

  • Zorgt je website voor conversie; Zet je casual lezers om in trouwe content gebruikers? Schrijven mensen zich in op je nieuwsbrief of weblog? Kopen ze producten of downloaden ze whitepapers?
  • Is je website responsive, kan een gebruiker je website bekijken op verschillende apparaten zoals tablets, ipad en mobiele telefoon?
  • Voeg je regelmatig nieuwe content toe en heb je een marketing kalender klaar voor tenminste het eerste kwartaal van 2014?

Sociale Media

Facebook

  • Stel een plan op om regelmatig relevante links, interessante content, video’s, en polls te plaatsen. Hoeveel items per week?
  • Heb je een plan om contact te leggen en te onderhouden met beïnvloedvers en klanten d.m.v. commentaren, likes en het volgen van hun berichten?
  • KPI: Meet het verkeer van af Facebook maar ook de groei van het aantal fans en likes, het aantal klikken op embedded links in Facebook posts en aantal keer dat je FB pagina door derden genoemd wordt.

LinkedIn

  • Is je LinkedIn pagina up-to -date? Heb je er überhaupt één?
  • Hoe vaak wil je nieuwe content plaatsen via status update?
  • Welke LinkedIn groepen volg je en neem je actief deel aan?
  • KPI’s voor LinkedIn: aantal contacten, discussies en klikken op links die gedeeld worden in groepen of status updates, Volgers van je bedrijfspagina.

Bedrijfsblog

  • Heb je al een planning klaar? Hoe veel artikelen per week denk je te plaatsen en weet je wat je bezoekers graag lezen, heb je een lijst met onderwerpen?
  • Wat is je strategie om van je casual lezer een actieve participant te maken die je reageert op artikelen en deze deelt met zijn netwerk?
  • Wat is je strategie voor het promoten van je artikelen?
  • Belangrijke criteria voor een blog:  Google Analytics page views, aantal klikken op embedded links in je blog artikelen, verwijzingen naar je blog bij een ander blog en sociale netwerken, aantal keren dat je blog genoemd wordt bij andere blogs/media, comments, and likes.

Google+

  • Heb je een actief Google + profiel?
  • Heb je nagedacht over hoe je meer gebruik kunt maken van je Google + account? Verdiep je in het gebruik van Google+, leer het kennen zodat je weet hoe je het in kunt gaan zetten.
  • Verdiep je in Google Hangouts, hoe kan je die gebruiken?
  • KPI’s voor Google+: Aantal volgers en aantal keren dat je genoemd wordt op Google+, aantal klikken op links in Google+, verwezen verkeer naar andere bedrijfssites/links.

Pinterest

  • Heb je je al eens verdiept in het gebruik van Pinterest voor je webshop of website? Is jouw doelgroep actief op Pinterest, hoe gebruiken zij pinterest?
  • Maak een planning voor het creëren van een board om publiek te trekken, producten te promoten, trends en tips te delen enzovoorts.
  • Volg andere bedrijven, klanten, verkopers, partners en belangrijke personen.
  • KPI’s: aantal volgers en pins, Bezoekers van af Pinterest.

Twitter

  • Onderzoek Sociale CRM software waarmee je je communicatie via twitter met klanten, prospects en beïnvloeders kunt managen.
  • Maak lijsten aan met beïnvloeders en klanten.
  • Monitor op relevante conversaties. Bijvoorbeeld met Google Alerts of je Sociale CRM
  • Bouw aan je reputatie door andere bedrijven/personen te volgen en met hen te communiceren via retweets en berichtjes.
  • Hoe kan je Twitter inzetten voor het ondersteunen van klanten die met vragen zitten?
  • Twitter KPI’s: toename van aantal volgers, aantal keren dat je genoemd wordt, retweets, bereik, antwoorden, aantal contactlijsten waar je onderneming in voorkomt.

Branding

  • Bouw aan je Merk, zorg er voor dat je merk naar buiten treed en wordt gezien door je doelgroep, potentiële klanten.
  • Schrijf gastartikelen en plaats die op website die je doelgroep leest. Schrijf voor de lezer en niet voor links naar je website.
  • Vergeet de offline branding niet en denk na hoe je deze beiden kunt verbinden.
  • KPI’s: aantal keren dat je merk wordt genoemd in verhouding met de hoeveelheid keren dat je concurent is genoemd. Zoekmachine verkeer via je merknaam.

Heb jij nog geen gestructureerd plan? Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met mij om te kijken hoe ik jouw kan helpen van 2014 jouw top jaar te maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *